17. 11. 2018

Tady a teď

Taky je pro Vás tak hrozně jednoduché myslet na všechno možné jen ne na přítomnost? Mně to jde úplně ukázkově. Buď myslím na všechno co musím udělat nebo se zaobírám nějakým nesmyslem, který jsem řekla v páté třídě. Jenže myslet pořád jen na minulost nebo na budoucnost a vyhýbat se tomu, co se děje tady a teď je poměrně nebezpečná věc. Je pak velmi jednoduché se tím víc stresovat. Taky se pak může stát, že se jednou zastavíte a netušíte, kam všechen ten čas utekl a jak to, že už je listopad, vždyť teď byly prázdniny... Ráda bych napsala, že tohle je něco, co už mě netrápí, ale jak jsem psala na začátku, opak je pravdou. Proto se chci podělit o pár věcí, které dokáží přispět tomu, aby byl člověk víc přítomný. (Tím pádem to bude takový malý seznam i pro mě.)

http://koutsveta.blogspot.com/2018/11/ted-tady.html#more
Asi nejjednodušší věc, kterou můžete udělat je, že se každý den alespoň jednou nebo dvakrát zastavíte a zkontrolujete, jak se vám daří:
  • Jak jste na tom fyzicky? Máte hlad? Jste unavení?
  • Jak jste na tom psychicky? Jste ve stresu? Máte pocit, že se Vám daří?
  • Jak jste na tom emočně? Jste šťastní? Smutní? Od každého tak trochu?
Tohle můžete udělat kdykoli - když jedete v tramvaji, pokud jste přišli do školy trochu dřív, když si čistíte zuby...


Určitě se to znáte, když se týden dopředu stresujete kvůli testu, ale jakmile ho začnete psát, tak jste naprosto přítomni a soustředíte se pouze na to jak vyřešit daný problém. To je asi nejlepší popis toho, co znamená být přítomný, který jsem slyšela. (Možná proto, že přesně tohle se mi stane pokaždé, když píšu písemku.) Jde o to brát jednu věc po druhé. Žít ze sekundy na sekundu.


Jsou zde další věci, které pomáhají tomu být víc přítomni. U každého je to jiné, takže jde o to vyzkoušet, co sedne zrovna Vám. Pro mě je to třeba kreslení nebo psaní. Pro někoho to může být meditace, jóga, procházka se psem... Najděte si to svoje a "cvičte se" v tom. 

Často stačí, že strávíte trochu času sami se sebou. Bez čehokoli rušivého - nepouštět si písničky, podcasty nebo videa (moje tři hlavní problémy ha ha). Běžte se projít, ukliďte si pokoj. I kdyby to bylo jen pár minut má to smysl.


Důležité je si pamatovat, že jde o zvyk. Přijde to časem a nemá smysl se cítit špatně, když nejste celou dobu na 100 %  přítomni. Občas stačí být si jen vědomi toho, že to děláte.

Máte s tímto taky problém? Jaké jsou Vaše tipy? 
Takže se budeme víc soustředit na to, co se děje teď a ne na to, co už se stalo a nejde to změnit (třeba na fakt, že jsme nepřidaly článek skoro 2 měsíce, ehm.)

Wherever you are be all there.
- Jim Elliot

6 komentářů:

  1. Dřív jsem přesně s tímhle měla problém. Buď jsem přemýšlela nad minulostí a neustále mě napadalo tisíce věcí, co bych udělala jinak, nebo jsem přemýšlela nad budoucností, která mě spíš děsila a mezi vším tím přemýšlením jsem úplně zapomínala na přítomnost. Na to, jak se cítím a jak mi je právě teď a tady. Poslední dobou jsem ale hodně zpomalila, snažím se být co nejvíc v přítomném okamžiku a vědomě ho prožívat, nic si nevyčítat a dělat věci tak, jak nejlíp dokážu, ne víc. A i když se v přítomnosti teprve rozkoukávám, už teď můžu říct, že se mi mnohem líp žije, tak nějak volněji.

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  2. Krásny článok, vďaka za to že si ma prinútila sa zamyslieť :)

    OdpovědětVymazat
  3. Wow, nádherný článok! Ja som tiež človek, ktorý buď premýšľa o budúcnosti - či už o tom, čo ma čaká budúci týždeň, alebo o tom, aký by bol môj dream life -, alebo o minulosti (presne, ako hovoríš - čo som povedala v piatej triede :D). Skutočne zaujímavý a poučný článok, keďže by som sa mala začať viac sústrediť na prítomnosť ❤
    BEE A CHANGE // Facebook Page // READ ABOUT "ČIERNA OVCA BY MYLO"

    OdpovědětVymazat
  4. Dřív jsem s tím problém měla, no už je to relativně za mnou. Naučila jsem se nestrachovat o budoucnost, prostě neřeším, co bude a co by být mohlo. Většinou řeším to, co je teď. Nejlepší na to je, když jste s lidmi. Užívat si ten moment, kdy jsem se svými přáteli nebo s někým, koho mám prostě ráda, jelikož za týden už to tak nemusí, a proto prožívám ten daný okamžik o to silněji :)

    Praguetales

    OdpovědětVymazat
  5. Som denný snílek. Deň, čo deň sa prichytím, že len tak sedím a rozmýšľam nad ničím. Mala by som byť viac content a žiť v realite a nie v mojich krásnych snoch. Veľmi sa mi páči ten prvý bod, mala by som ho zakomponovať do môjho života.
    xxx Alexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
  6. Z nejakého dôvodu mám od septembra celkom depku a snáď každý druhý deň sa cítim celkom mimo. Ale viem, že je to len obdobie, že to prejde a bude zase dobre. :) Inak krásny článok, milujem témy, ktorým sa venuješ. ;)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat